Bijsluiter incassodienstverlening
Op grond van de Wet kwaliteit incassodienstverlening, het Besluit kwaliteit incassodienstverlening en de Regeling kwaliteit incassodienstverlening wijzen wij u op uw rechten en plichten.
Waarom krijg ik een aanmaning?
U ontvangt een aanmaning omdat een partij claimt dat u nog een bedrag aan hen verschuldigd bent en u, ondanks eerdere herinneringen, dit bedrag niet hebt betaald. In de aanmaning vindt u meer details over de vordering. De incassodienstverlener kan u verder uitleggen hoe deze vordering is ontstaan. Heeft u vragen over de vordering, dan kunt u contact opnemen met de incassodienstverlener.

Hoe kunt u betalen?
Er zijn verschillende manieren waarop u kunt betalen:
iDEAL: Wilt u met iDEAL betalen? Neem dan contact op met de incassodienstverlener. Zij stellen een persoonlijke iDEAL-link voor u op, waarmee u op een veilige manier kunt betalen.
Bankoverschrijving: Geeft u de voorkeur aan zelf overmaken? Dan kunt u via uw eigen online bankomgeving het verschuldigde bedrag overboeken naar het rekeningnummer van de incassodienstverlener.
Ik wil een betalingsregeling treffen
Volgens de wet zijn schuldeisers niet verplicht om akkoord te gaan met een betalingsregeling (artikel 6:29 BW). Toch doen incassodienstverleners die zijn aangesloten bij NowID hun best om hun opdrachtgevers te overtuigen van haalbare betalingsregelingen die passen bij uw financiële omstandigheden. Neem contact op met de incassodienstverlener om te bespreken wat er mogelijk is. Wees erop voorbereid dat zij u kunnen vragen om een overzicht te geven van uw inkomsten, uitgaven en eventuele schulden.
Ik ben het niet eens met de vordering
Als u de vordering niet erkent, kunt u dit aangeven door contact op te nemen met de incassodienstverlener. Het incassoproces wordt dan tijdelijk stilgelegd. Vervolgens zal de incassodienstverlener uw bezwaar bespreken met de opdrachtgever. Binnen een redelijke termijn ontvangt u een reactie van de incassodienstverlener of diens opdrachtgever.
Wat zijn de gevolgen als ik niet betaal?
Als u de vordering niet voldoet, kan de schuldeiser besluiten om een juridische procedure te starten. In dat geval wordt uw zaak overgedragen aan een deurwaarder.
Ik heb meerdere schulden
Het is essentieel om overzicht te krijgen over uw openstaande rekeningen. Er zijn verschillende websites met nuttige adviezen, tips en informatie die u kunnen ondersteunen bij het op orde brengen van uw financiën. Op www.nibud.nl en www.zelfjeschuldenregelen.nl vindt u handige hulpmiddelen en praktische suggesties.
Heeft u te maken met een ernstige schuldensituatie? Voor hulp bij uw schulden kunt u contact opnemen met uw gemeente. Daar kunt u aankloppen voor advies of een verzoek indienen voor schuldbemiddeling of schuldsanering. De gemeente beoordeelt of zij u kan bijstaan met uw schulden, wat ook wel een minnelijk traject wordt genoemd.
Ik heb een klacht
Incassodienstverleners die aangesloten zijn bij NowID streven naar een goede dienstverlening, maar het kan voorkomen dat er toch een klacht ontstaat.
Als u niet tevreden bent over de dienstverlening, kunt u dit melden aan de incassodienstverlener. Zij zullen uw klacht vervolgens behandelen volgens de standaardklachtenregeling, die te vinden is op hun website.
U kunt uw klacht schriftelijk indienen, via de post of per e-mail. Mocht u na de afhandeling van uw klacht niet tevreden zijn met het resultaat, dan kunt u een klacht indienen bij Incassoklacht.nl. Zij zullen het geschil behandelen volgens hun geschillenregeling. Meer informatie vindt u hier.
Over deze bijsluiter
Voor meer informatie kunt u terecht op de website: www.nowid.org
Disclaimer en auteursrecht
De inhoud van deze bijsluiter is zorgvuldig samengesteld. Stichting NowID is echter op geen enkele wijze aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik ervan. De inhoud van deze bijsluiter behoort toe aan Stichting NowID. Het is niet toegestaan om de bijsluiter te kopiëren of te reproduceren, behalve voor gebruik door incassodienstverleners die zijn aangesloten bij NowID.